Een glimlach voor een kind

Leonie Ruettermann

( Lid van team: Schisis-Team UMC Groningen / HPC Oldenburg )

van totaal € 1.000 (2%)

Van kinds af aan ben ik bekend met schisis. Mijn jeugdvriendin is geboren met een lip-kaak-gehemeltespleet. Ze is daar in haar jeugd meerdere keren aan geopereerd. Als kinderen hebben we het er eigenlijk nooit over gehad, want voor mij was ze ´gewoon mijn vriendin´. Onlangs vroeg ik haar of ze er ooit ´sociale´ hinder door had ondervonden, maar ze zei dat dat eigenlijk niet het geval was.
Maar hoe anders zal dat zijn in landen waar baby´s of kinderen niet worden geopereerd? Als kinderen moeite hebben met eten en drinken, kan een groeiachterstand ontstaan. Ze kunnen spraakproblemen krijgen, waardoor ze in een sociaal isolement kunnen raken.

Als operatieassistent kwam ik weer in aanraking met schisis door de verschillende operaties die worden uitgevoerd in het UMCG. Toen kwam de mogelijkheid op mijn pad om bij te dragen aan een betere toekomst voor kinderen met schisis in Peru, dankzij de stichting Paz- Holandesa.
In januari 2025 gaan we namelijk met een team naar Peru om kinderen met schisis te opereren, omdat medische zorg in Peru niet voor iedereen toegankelijk is, vooral niet voor families in landelijke gebieden.

Daarom maakt de stichting Paz-Holandesa voor patiënten die onvoldoende financiële middelen hebben een complete behandeling van hun schisis mogelijk, inclusief operatie(s) en nazorg. Dit omvat naast de operatie ook spraaklessen, psychische zorg en tandheelkundige zorg.
Het kosteloos aanbieden van de operaties kan alleen met de steun van sponsoren en donateurs. Daarom vragen we uw hulp om veel van deze operaties en de nodige nazorg mogelijk te maken.

Bekijk alle
€ 25 21-10-2024 | 23:01